keps

Alla inlägg den 12 februari 2014

Av Keps - 12 februari 2014 13:08

Håkan Brugård är förvånad över WWF:s larm om vikande svenskt gäddbestånd. Man kan tycka vad man vill om WWF. Ibland är de ute och cyklar enhjuling på läktaren med en stor popcorn i handen. Andra gånger är de rätt ute. Det är möjligt att gäddbestånden är starka i Stockholms skärgård, och det är väl bara det som räknas för "Håcke" och övriga som Jakt & Jägare sorterar under kategorin "folk i fiskebranschen"? Sannolikt också folk från landets södra delar.


Jag kan nämligen meddela att gäddbeståndet är katastrofalt dåligt i Bottenviken. Så ett larm känns väldigt befogat här uppe. Problemet med WWF:s larm är kanske inte huruvida det är falskt eller sant - utan att det inte är med sanningen överensstämmande i hela landet.


  

Läs artikeln på Jakt & Jägare: http://www.jaktojagare.se/aktuellt/gaddlarm-vacker-forvaning



Av Keps - 12 februari 2014 13:05

Nu tänker jag generalisera. Undantag finns givetvis. Men det här är något jag tänkt på och bevittnat.


Jag är flugfiskare. Flugfisket är en del av mig, ungefär på samma sätt som mina lungor är. Jag har en förmåga att gå "all in" när jag fattar ordentligt intresse för något. Flugfisket är dock mer än ett intresse. Jakt däremot är ett starkt intresse. Jag har under en period grisat ner mig helt i jakt. En sak jag reflekterat över under den här tiden är hur jägare generellt verkar ha en "lucka i hjärnan" när det gäller fiske. Jägarna är nästan hundraprocentiga när det gäller medvetenhet om vad de sysslar med när de skjuter ett vilt. Det finns tanke bakom. Man är rädd om populationerna, man har respekt för viltet och väldigt få skulle kunna tänka sig att skjuta hej vilt på allt som rör sig. I princip ingen skulle skjuta alla rådjur de såg även om de fick eller kunde komma undan med det. Jägarkåren är mycket kunnig och seriös.


Men. Samma människor har inget emot att rovfiska, jag har sett och läst exempel där man roffar åt sig groteska mängder vild fisk. Så länge man får något fortsätter man skövla. Utan tanke på vad man sysslar med. Man skryter om kilovis med nätat vildfisk, kanske från ett litet fjällvatten. Satan vad illa sånt beteende är! Vafan? Det är 2014. Inte 1940. Vi vet bättre. Det finns okunniga människor som gör fel. Men hur kan så många jägare vara så okunniga när det gäller fiskpopulationer samtidigt som de är väldigt noggranna med att jaga med viltvård i bakhuvudet? En sak är jävligt säker, det kommer inte att höras några fisketips från mig till den sortens nänniskor.


Jag känner att en sak jag "tar med mig" från drygt 30 års flugfiske är att jag inte vill känna mig som att jag klampar in i viltets utrymme utan hänsyn och ödmjukhet. Jag vill inte skövla och roffa som en girig parasit. Och om jag hade kommit in i flugfisket från jaktens värld är jag ganska säker på att jag tänkt likadant.



Av Keps - 12 februari 2014 11:55


 


Det är hög tid att fria vandringsvägar och ekologisk hänsyn blir en verklighet inom vattenkraften. Därför ber vi nu dig att – tillsammans med oss och miljöorganisationerna – hjälpa till att uppmuntra våra beslutsfattare. Under årens lopp har de flesta industrier i Sverige varit tvungna att anpassa sig i takt med att miljökraven har ökat. Detta har vattenkraftsindustrin kunnat strunta i, man har ju kunnat hänvisa till sina urgamla privilegiebrev och vattendomar. Över 95 procent av Sveriges vattenkraftverk har kunnat drivas utan några miljöhänsyn, helt enkelt eftersom de fick sina tillstånd innan miljöbalken kom till. Det betyder bland annat skadliga variationer i vattenflödet och att vi har tusentals kraftverk i Sverige som saknar passager för fiskar och andra djur. Vid de fåtal som har en passage, saknas ofta en fungerande väg för fisken nedströms. Resultatet blir fiskfärs i turbinerna.


Ljus i tunneln! Tillsammans med Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, Älvräddarnas Samorganisation, Världsnaturfonden WWF, Östersjölaxälvar i samverkan och Naturskyddsföreningen, har vi under lång tid kämpat för att vattenkraften ska börja ta miljöhänsyn. Nu kan det bli verklighet. I oktober presenterade regeringen en revolutionerande utredning: ”Vattenverksamhetsutredningen”. Utredningen föreslår skärpta miljökrav för vattenkraftsindustrin, med målet att återfå den biologiska mångfalden i våra utbyggda vattendrag.


Ny lagstiftning ett måste! Men det får inte stanna vid en utredning. Det måste till en ny lagstiftning, som möjliggör en mer hänsynsfull elproduktion.


Därför behövs nu din hjälp! Visa ditt stöd för en ny lagstiftning genom att skicka vårt färdiga brev till de ansvariga ministrarna. Du klickar snabbt och enkelt iväg brevet genom att fylla i namn och e-post här nedan!

(Från Fiskejournalen)

Klicka här för att komma till Fiskejournalen





Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards