keps

Direktlänk till inlägg 12 februari 2014

Jägare och flugfiskare

Av Keps - 12 februari 2014 13:05

Nu tänker jag generalisera. Undantag finns givetvis. Men det här är något jag tänkt på och bevittnat.


Jag är flugfiskare. Flugfisket är en del av mig, ungefär på samma sätt som mina lungor är. Jag har en förmåga att gå "all in" när jag fattar ordentligt intresse för något. Flugfisket är dock mer än ett intresse. Jakt däremot är ett starkt intresse. Jag har under en period grisat ner mig helt i jakt. En sak jag reflekterat över under den här tiden är hur jägare generellt verkar ha en "lucka i hjärnan" när det gäller fiske. Jägarna är nästan hundraprocentiga när det gäller medvetenhet om vad de sysslar med när de skjuter ett vilt. Det finns tanke bakom. Man är rädd om populationerna, man har respekt för viltet och väldigt få skulle kunna tänka sig att skjuta hej vilt på allt som rör sig. I princip ingen skulle skjuta alla rådjur de såg även om de fick eller kunde komma undan med det. Jägarkåren är mycket kunnig och seriös.


Men. Samma människor har inget emot att rovfiska, jag har sett och läst exempel där man roffar åt sig groteska mängder vild fisk. Så länge man får något fortsätter man skövla. Utan tanke på vad man sysslar med. Man skryter om kilovis med nätat vildfisk, kanske från ett litet fjällvatten. Satan vad illa sånt beteende är! Vafan? Det är 2014. Inte 1940. Vi vet bättre. Det finns okunniga människor som gör fel. Men hur kan så många jägare vara så okunniga när det gäller fiskpopulationer samtidigt som de är väldigt noggranna med att jaga med viltvård i bakhuvudet? En sak är jävligt säker, det kommer inte att höras några fisketips från mig till den sortens nänniskor.


Jag känner att en sak jag "tar med mig" från drygt 30 års flugfiske är att jag inte vill känna mig som att jag klampar in i viltets utrymme utan hänsyn och ödmjukhet. Jag vill inte skövla och roffa som en girig parasit. Och om jag hade kommit in i flugfisket från jaktens värld är jag ganska säker på att jag tänkt likadant.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Keps - 22 december 2016 07:44

God jul & gott nytt år!

Av Keps - 1 juli 2016 08:16

    Idioter!   Det här är redan sörlänningens, storsvenskens, bild av "Norrland". Från och med "Stornorrland" behöver de inte ens låtsas bry sig om vad som finns på den stora okända ytan på Sverigekartan. Umeå blir (förmodligen) res...

Av Keps - 4 februari 2016 08:10

Lennart Lindberg präntar ner sanningar i sin blogg Skogslivet på VK Blogg:   Vi har lyckats med konststycket att driva vårt jordbruk och djurhållning till den gränsen där minsta lilla störning omkullkastar all livsmedelsproduktion. De gamla lantr...

Av Keps - 7 januari 2016 14:04


Är mordhot, förföljelse och skadegörelse i syfte att skrämmas mindre allvarliga brott om de begås av en "vargvärnare" än om de begås av en Hells Angels-medlem?      http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/01/hot-mot-eftersoksjagare-trappas-upp/ ...

Av Keps - 5 januari 2016 10:14


Det är fascinerande, lite komiskt men mest skrämmande. Att se i Pelle Strindlunds ögon hur frånvarande han är. Pelle finns inte här bland oss. Han är någon annanstans när han jämför slaveriet med att människan sätter sig över djuren. Någon med afrika...

Ovido - Quiz & Flashcards