keps

Direktlänk till inlägg 1 oktober 2015

Jakten är här och nu

Av Keps - 1 oktober 2015 07:51

 
Reaktion på Hillevi Ganetz tankar kring jakt, som finns att läsa här:
 
Detta är ett av de mest förvirrade och intetsägande "forskningsresultat" jag hört talas om. Hillevi kan, hur mycket hon än vill, inte berätta vad jakt är för någon annan än henne själv. Detsamma gäller den symbolik hon hittar i jakten, vid sitt skrivbord. Hillevis sanningar finns inte när eller där jag jagar. Det finns däremot umgänge med vänner och naturen, det finns rekreation, etiskt och ekologiskt kött och det finns en enorm frihet. Frihet från ekorrhjulet och värdsliga ting. Man får bara vara. Samma sak skulle många fiskare, fjällvandrare eller kanotister säga. Men Hillevi bor inte i min verklighet hon bor i den akademiska världen (men har tydligen missat alla grundläggande kurser om forskning). Jag är för övrigt akademiker själv men det är irrelevant på alla vis förutom att jag kan identifiera en väldigt svag forskningsinsats.
 
Jakten lever. Jakten utvecklas. Jakten är här och nu. Jakten skiter i din könstillhörighet.
 
När man jagar befinner man sig i skogen. Det innebär att man äter i skogen, eldar för att värma sig eller koka kaffe, skjuter djur, tar ur skjutna djur, kissar i skogen osv. Om det är manligt vet jag inte men det är en följd av att man befinner sig i skogen en längre tid. Vare sig man är kvinna eller man. Det stämmer att män är överrepresenterade inom jägarkåren. Och det blir därmed till allra största del män som kissar och eldar i skogen under älgjakten. Män har starkare muskler än kvinnor. Det är ett biologiskt faktum, inte en "gammal typ av maskulinitet". Gevär behöver man för att jaga oavsett könstillhörighet. Jag vet inte vad "en riktig man" är men jag jagar utan att på något sätt känna att det stärker mig i min mansroll.  Min kuk är inte på något sätt en faktor i jakten. Men jag är en av dessa jagande män. Och jag är tveklöst bättre lämpad att uttala mig om jagande män än vad Hillevi är. De flesta jaktlag består av människor av blandad karaktär. Mest män men några kvinnor också. Jag kan bekräfta att det blir en något mjukare ton i jaktkojan om det finns kvinnor i jaktlaget. Men inte i sådan omfattning man skulle kunna tro om man tar Hillevis uppfattning av jagande män som en sanning. Vi jägare är en representation av samhället i övrigt. Bland jägarna finns alla yrkesgrupper, samhällsklasser, sexuella läggningar osv. Men inga sådana egenskaper har någon betydelse när du sitter i en skogskant med laddat vapen och väntar på en råbock. Ditt kön har inte heller någon betydelse.
 
Det där med "framåtanda och mod" förstår jag inte heller, det låter bara väldigt förvirrat, ålderdomligt, fördomsfullt och okunnigt. Vissa människor har mer framåtanda än andra, medan de andra då är bättre på andra saker. Jag vet många jaktlagsmedlemmar som aldrig skjutit en älg. Jag vet många som jagar för att det är ett trevlig socialt sammanhang. Man delar upp ansvar och jobb. Man åtar sig jobb man är mest lämpad för, och man lär sig av andra. Och vapnen har aldrig spelat huvudrollen i något jaktligt sammanhang jag befunnit mig i. Nej Hillevi är helt enkelt ännu en utflyttad glesbygdsbo som vänder blicken bakåt och av någon anledning behöver racka ner på sin härkomst. Ett mycket vanligt beteende. Men Hillevi vet ingenting och kan ingenting om ämnet.
 
Jag tycker dessutom att Hillevi fastnat en annan tid. Det är en förvirrad text om jaktlig historia och trådar till nutiden som inte säger något annat än det uppenbara - det finns en jaktlig historia. Precis som det finns en historia bakom alla andra företeelser i samhället. Det är inte svårare för en kvinna att börja jaga än det är för en man. Kraven på utbildning och färdigheter är desamma. Att man måste vara markägare eller arrendera jakträtten är inget konstigt eller manligt. Jakten är fortfarande kopplad till markägande. Naturligtvis! Du får bara jaga på din egen mark, arrenderad mark eller statens mark (med jaktkort). Du får bara plocka äpplen på din egen tomt, om du inte har annan överenskommelse med någon som har äppelträd på sin tomt. Tack och lov. Att "kamratgängen" är "fasta" är en naturlig följd om markerna i ett område ärvts i flera generationer. Är det fult eller på något sätt fel? Nej. För att kunna efterlämna (jakt-)mark till dina barn behöver du "bara" köpa en skogsfastighet. Du behöver inte byta kön. Mitt i allt detta förvirrade skitsnack drar Hillevi dessutom in en actionthriller och en mossig gammal TV-produktion där två storstadsbor och kulturturbos krampaktigt försöker vara så "manliga" de bara kan. Jägarna 2 och Grabbarna på Fagerhult. Va? Jag orkar inte ens dra i de trådar hon hittar där. Det ena är fiction och det andra är nästan fiction, Hillevi. Men kanske är Hillevi rädd för något, och vänder sig därför till populärkulturen istället för att empiriskt studera verkligheten.
 
Ja jakten har bytt skepnad. Jakten är inte kvar i 1952 (duh!). Ja jakt är fortfarande roligt. Det var den 1952 också även om köttet var viktigare då än idag (åtminstone viktigt av andra skäl). Det är roligt att jaga och jag begriper inte varför det skulle vara konstigt eller fult. Ja älgjakten betyder mycket för väldigt många människor. Och? Men framförallt skulle jag påstå att jakten är ett ekologiskt, etiskt och friskvårdande sätt att skaffa kött. Jag vill också påpeka att jägarna faktiskt vårdar och förvaltar det svenska viltet. Vårdar utan citationstecken. Förvaltar utan citationstecken. På riktigt och utan ersättning. Ordet predator är synonymt med ordet rovdjur. Inte på något sätt nedsättande eller omskrivande. Det heter "predator". Och det ingår naturligtvis i viltförvaltningen att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt om viltpopulationerna. Fråga en biolog, Hillevi. Hillevis "forskning" känns väldigt populärmässig, grund, undermålig och sprungen ur "jagharförliteattgöra" blandat med rädsla och total okunnighet.
 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

.

Av Keps - 22 december 2016 07:44

God jul & gott nytt år!

Av Keps - 1 juli 2016 08:16

    Idioter!   Det här är redan sörlänningens, storsvenskens, bild av "Norrland". Från och med "Stornorrland" behöver de inte ens låtsas bry sig om vad som finns på den stora okända ytan på Sverigekartan. Umeå blir (förmodligen) res...

Av Keps - 4 februari 2016 08:10

Lennart Lindberg präntar ner sanningar i sin blogg Skogslivet på VK Blogg:   Vi har lyckats med konststycket att driva vårt jordbruk och djurhållning till den gränsen där minsta lilla störning omkullkastar all livsmedelsproduktion. De gamla lantr...

Av Keps - 7 januari 2016 14:04


Är mordhot, förföljelse och skadegörelse i syfte att skrämmas mindre allvarliga brott om de begås av en "vargvärnare" än om de begås av en Hells Angels-medlem?      http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/01/hot-mot-eftersoksjagare-trappas-upp/ ...

Av Keps - 5 januari 2016 10:14


Det är fascinerande, lite komiskt men mest skrämmande. Att se i Pelle Strindlunds ögon hur frånvarande han är. Pelle finns inte här bland oss. Han är någon annanstans när han jämför slaveriet med att människan sätter sig över djuren. Någon med afrika...

Ovido - Quiz & Flashcards